måndag 18 maj 2009

Sång och teater!

Fortsättning på Bockarna Bruse kommer här.

Bockarna är gjorda av trä.


Jag brukar berättar Bockarna Bruse som saga med olika slut. Ibland stångas trollet ner i ån, ibland får trollet följa med till den gröna ängen och äta gräs. Ibland så får han bo uppe i bergen med bockarna, i bland när alla bockarna rullar hem så rullar trollet också men ramlar ner i bäcken till sitt bo.

Har även berättat denna saga med att byta ut bockarna mot olika storlekar på bilar istället och trollet var ett djur.

Ibland sjunger vi den.

Lilla bocken bruse, trippar över trollebron

Nu tar jag dig sa trollet ! Vad svarar bocken då ?

Nej, nej, nej ta inte mig, ta den som är efter mig

Ta du mellanbocken, stor och fet och tjocken...


Mellanbocken bruse, trampar över trollebron

Nu tar jag dig sa trollet ! vad svar bocken då ?

Nej, nej, nej ta inte mig, ta den som är efter mig

Ta du stora bocken, stor och fet och tjocken...


Stora bocken bruse, klampar över trollebron

Nu tar jag dig sa trollet ! Vad svarar bocken då ?

Jag är inte rädd för dig ! Kom du bara upp till mig...

sa den stora bocken, stor och fet och tjocken


Stora bocken bruse, stångade trollet ner i ån

och alla bockar bruse, går trygga över bron

Nu är denna visan slut, bockarna går ofta ut

att i skogen beta, äta och bli feta.



Vi spelar den som teater också. Då sätter vi ihop 2 små stolar on en högre stol i mitten. Sen så bor trollet under den högsta stolen. När det ska stånga ner den största bocken så är de alltid så försiktiga.

//Pim

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,
Hoppas allt är bra med dig. Jag brukar gå in och kika i din blogg med lite jämna och ojämna mellanrum. Du är så himelens duktig med att lägga ut nya saker och vara aktiv med ditt bloggande.
Jag har tyvärr inte kommit iväg till Höör någon gång sedan vi träffades och därför inte kunnat köpa någon svala åt dig, men du kanske har fått tag på en ändå?
Kramar
Carina