måndag 4 maj 2009

Nu är det färdigblommat!

I alla fall på min blogg. Jag visar den sista av blommorna, som jag gjorde i helgen. Det blev en maskros.


Klippte ut en cirkel i gul filt, tog broderigarn och sydde fast ca 1 cm långa "strån" i mitten och en bit ut.
Sydde fast en cirkel till under för den såg så kal ut men nu efteråt ångrade jag mig. Den behövdes inte tycker jag.
Snurrade upp tråden så det blev ca 3 tunna trådar av en broderitåt.

Klippte ut två cirklar i olika storlekar men mindre än den gula.
Trädde en ståltråd genom dem.


Trädde ståltråden genom blomman och gör en ögla i det gula.

Limma fast den större gröna på blomman och den undre limmas fast så den pekas neråt. Klipp jack i den.
Gick ut och hämtade ett maskrosblad.
(Inte på min tomt för de eliminera jag så fort jag hittar något)
La det på grönt filt och klippte ut efter.

Limma fast en ståltråd men eftersom bladen "står" upp så syntes limmet och tråden så jag klippte ut en rak remsa över tråden så det såg lite bättre ut. Den som orkar och vill kan ju klippa ut 2 likadana blad och limma ihop dem till en. Men jag orkade inte det.

Limmade fast remsor av grön filt till stjälken och sätt fast de 5 bladen (Med ståltråden neråt)
och sen är maskrosen klar.


Maskrosen
Mel: Ja ser de snöar

Jag är en maskros, jag är en maskros
och färgen min är ju gul
jag kallas ogräs, jag kallas ogräs
men jag är vacker ändå
Du får ju plocka mig så
å binda en krans
å sedan ha mig på huvu´t
i roliger dans.


Sången började jag spåna på förra veckan och kom en bit på väg sen fick jag hjälp av två kollegor med en mening. Men sen kunde jag inte avsluta den på något bra sätt så då bad jag Ingela om hjälp och hon avslutade sången åt mig.
Tack alla som hjälpte mig!!!!!!

//Pim

1 kommentar:

Unknown sa...

tusen tack för sången, du löste morgondagens problem.

María